Fructosevrij dieet

Het glutenvrije dieet is voor heel wat mensen geen keuze, bijvoorbeeld voor mensen die de auto-immuunziekte Coeliakie hebben. Hier kan je wat meer informatie vinden over wat gluten nu net zijn.

Fructose of vruchtensuikers

Wat is fructose?

Fructose of vruchtensuiker is een suiker die voorkomt in fruit en honing (in mindere mate in groenten)

Wat is een fructose intolerantie

De fructose wordt niet of onvoldoende door de dunne darm opgenomen. Daardoor komt er een te grote hoeveelheid fructose in de dikke darm terecht waardoor deze door de darmbacteriën niet goed verwerkt wordt. Hierbij ontstaan zuren en gassen die voor last zorgen. 

Sommige fructose opnames zijn wel uitzonderingen zoals tafelsuiker (een mengeling van fructose en glucose). Daardoor geven suiker en gesuikerde producten minder klachten dan producten met pure fructose of suikervervangers.

Wat zijn de symptomen van een fructose intolerantie?

De gevormde gassen van de gefermenteerde, onverteerde fructose zijn de oorzaak van symptomen als buikpijn, krampen, opgeblazen gevoel, constipatie en/of diarree.

Fructose intolerantie behandelen

Gedurende 4 weken moet je best van al zoveel mogelijk fructose vermijden in je voeding. Kleine hoeveelheden suiker kunnen verdragen worden, na deze periode kan er op een gecontroleerde manier fructose bronnen opnieuw toegevoegd worden in de voeding om op die manier jou drempelwaarde te kunnen bepalen.

Let op, deze intolerantie kan ernstiger worden of afnemen doorheen de jaren. Doe dit dus ook niet op je eentje, maar zorg ervoor dat je ondersteund wordt door een gespecialiseerde dieetist of een maag-darm specialist.

Fructose in de winkel

Je kan best van al enkele ingrediënten vermijden bij een fructose intolerantie. Hier krijg je een overzicht.

Op zoek naar meer informatie over een ander dieet? Hier kan je terugkeren naar het overzicht.