Gezonder eten en drinken in 3 stappen.

Stap 1: Maak het jezelf gemakkelijk

Gezonder eten en drinken hoeft helemaal niet zo moeilijk te zijn, maak het jezelf dan ook gemakkelijk door te kiezen voor gemakkelijke/ gezonde opties of bereid je goed voor.
  • Food prepping: Zo ben ik zelf een grote fan van food prep, heb je een hele drukke agenda? Bereid dan de avond ervoor of in het begin van de week wanneer je iets meer tijd hebt enkele maaltijden voor. Zo heb je minder snel de neiging te grijpen naar iets ongezonds.
  • Overtuig jezelf: Denk je dat er alleen maar ongezonde kant-en klare maaltijden bestaan? Dan denk je verkeerd, je hebt namelijk in de supermarkt al heel wat gezonde kant-en klare opties. Hier heb je een voorbeeldje van een kant-en klaar supermarktdagje.
    • Ontbijt: Alpro go-on met een bakje voorgesneden fruit
    • Snack: Een klein zakje ongezouten nootjes
    • Lunch: Een kant-en klare salade (let hier wel op met dressings en toevoegingen zoals suikers,…) of bijvoorbeeld een stoommaaltijd van Albert Heijn?
    • Snack: Een nakd reep of een stukje fruit zoals een appel
    • Diner: Wok away, je hebt heel wat supermarkten die wokgroentjes voorgesneden verkopen, voeg hier een eiwit zoals vlees, vis of tofu toe en je hebt een snel gezond maaltijdje in no-time.
    • Evening snack: De boog kan niet altijd gespannen staan, geniet dus even na met een lekker ijsje of in de winter een lekkere gezonde tas chocolademelk
  • Grote fan van diepvries: Koop voldoende voorgesneden groentjes of puur vlees of vis voor in de diepvriezer. Zo heb je altijd een gezonde combinatie in huis zonder dat je ervoor naar de supermarkt moet.

Stap 2: Serveer het anders.

  • Borden en glazen: Meerdere onderzoeken hebben het al gezegd. Je kan je geest bedriegen door te kiezen voor een ander bord te kiezen. Een kleiner bord lijkt sneller vol en lijkt ook meer dan een groot bord met hetzelfde erin gepresenteerd.
  • Neem je tijd: Geniet dan ook bewust van je maaltijd en zoek geen afleiding tijdens het eten. Zo geven je hersenen beter door wanneer je genoeg gegeten hebt. Neem ook je tijd om te eten en schrok niet alles naar binnen maar geniet van de smaken.

Stap 3: Organiseer

Organiseer je keukenkasten opnieuw, leg de “voedzame” opties binnen handbereik en de minder voedzame opties berg je op in een hoge of diepe kast (niet direct in het zicht). Doe hetzelfde in je ijskast en diepvriezer - zo zie je eerst de andere opties voordat je de minder voedzame opties tegenkomt. Dit zal ervoor zorgen dat je gemakkelijker kiest voor de voedzame optie of op zen minst bewust de keuze maakt om te genieten van dat zakje chips of dat pakje koekjes.

Geniet!

Heb je zin in een zakje chips of een lekker ijsje? Geniet hier dan ten volle van, Gezond en niet gezond staat dan ook niet haaks op elkaar maar vult elkaar aan. De juistere term is dan ook voedzaam en minder voedzaam. Je hebt namelijk voedingsmiddelen zoals volkoren granen waar je lichaam meer aan heeft dan de zogenaamde lege granen zoals bloem waar het meeste van de vezel is verwijderd. Ontzeg jezelf niet al te veel, maar maak bewuste keuzes en geniet hier ten volle van.