Glutenvrij trakteren

Glutenvrij trakteren

Ook jij hoort erbij…

Met dit artikel wil ik even duidelijk maken dat het eigenlijk niet zo een grote opdracht is om ook iets te voorzien voor iemand die glutenvrij moet eten. (Of een andere intolerantie of allergie heeft) Er zijn natuurlijk beperkingen als je zelf iets bakt of maakt in je eigen keuken. Maar dit leg ik hier onder allemaal even uit… Het is een fijn gevoel dat er iemand met jou rekening houd op momenten waar je altijd “een beetje uit de boot valt”.

 

Wil jij graag rekening houden met een collega of vriend/ vriendin? Dan zijn deze tips voor jou, of heb je zelf een allergie of intolerantie?

Eerst en vooral vind ik het al heel fijn dat je rekening wil houden met die collega of vriend/ vriendin/ familielid… Met deze tips wil ik jou helpen de zoektocht wat gemakkelijker te maken. Ben je niet 100% zeker wat hij/zij mag eten? Vraag hem/haar dan om raad, met veel plezier zal hij/zij jou helpen.

Het is ook een beetje aan ons om te bewijzen dat je ook lekker kan eten zonder al te veel moeite, zo kunnen we stap voor stap iedereen overtuigen een beetje rekening met ons te houden.

1. Zelf een traktatie maken

Als je zelf aan de slag gaat om een traktatie te maken moet je opletten met bepaalde zaken zoals kruisbesmetting of specifieke ingrediënten. Vraag dan ook zeer goed na aan de persoon zelf wat hij/zij mag eten en bekijk het eventueel samen hoe je een recept of traktatie kan aanpassen zodat deze voor iedereen werkt. Hieronder kan je ook enkele recepten terugvinden waar je mee aan de slag kan gaan.

1. Trakteren met taart of cake

Amandel-peren cake

smeuige cake met appelmoes en blauwe bessen

Appel met een beetje cake

Wortel-bananenbrood


2. Trakteren met koekjes of wafels

Chocolate chunk cookies met appelmoes

Vegan havermoutwafels

Vanille letterkoekjes


3. Trakteren met tapas

Frisse tapas hapjes #decemberglutenvrij


2. Een traktatie kopen in de winkel

Dit zijn de 14 allergenen waar een aanduiding op elke verpakking moet vermeld staan.

  1. Schaaldieren (gamba’s, garnalen, krab, kreeft, scampi) en producten op basis van schaaldieren
  2. Eieren en producten op basis van eieren, zoals puree, pasta, quiche, mayonaise
  3. Vis en producten op basis van vis (gelatine op basis van vis, kaviaar, surimi)
  4. Aardnoten en producten op basis van aardnoten, zoals borrelnootjes, chili con carne, ontbijtgranen
  5. Glutenbevattende granen zoals tarwe, rogge, gerst en haver
  6. Soja en allerlei afgeleide producten (bouillonblokjes, chocolade, ijs, mayonaise, ontbijtgranen, seitan, snacks, tofu, vleesvervangers)
  7. Lupine (vaak gebruikt als vervanger van soja) en producten op basis van lupine (vooral bakkerijproducten)
  8. Melk (inclusief lactose)
  9. Noten: amandelen, hazelnoten, walnoten, cashewnoten, pecannoten, paranoten, pistachenoten, macadamianoten
  10. Selderij (bleekselder, bladselder, knolselder..) en producten op basis van selderij
  11. Mosterd en producten op basis van mosterd
  12. Sesamzaad en producten op basis van sesamzaad (falafel, hummus, energierepen)
  13. Zwaveldioxide (zit bijvoorbeeld in champignons, druiven) en sulfieten ) meer dan 10 mg/kg of liter aanwezig is.
  14. Weekdieren: schelpdieren zoals mosselen, oesters, sint-jcobsschelpen, scheermessen en producten op basis van weekdieren

 

1. Trakteren met tapas

Je wil graag tapas trakteren? Hier kan je enkele tips terugvinden:

2. Trakteren met koekjes

3. Mag het een hele speciale gelegenheid zijn?

Dan kan je wel een speciaal gebakje bestellen bij de bakker – Hier zijn enkele adresjes:

3. Uiteten of afhaal eten

Ook in de restaurants moeten ze rekening houden met allergenen of intoleranties. Vraag dan zeker ook na of ze hier goed van op de hoogte zijn en of ze bereid zijn om dit grondig te bekijken. Ben je niet zeker? Volg dan je gevoel, ik heb al vaker gemerkt dat ze wel vertelden dat er rekening met je zou worden gehouden en er uiteindelijk niets van in huis kwam.

Hier zijn enkele links met lijsten waar je restaurants/ eetplaatsjes kan terugvinden op verschillende locaties. (Let wel, het blijft opletten – nieuwe eigenaars, een nieuwe kok,… het kan voldoende zijn om toch goed ziek te worden)


Hopelijk waren deze tips wat nuttig en kan iedereen aan de slag, heb je nog vragen of extra tips? Aarzel zeker niet deze te stellen. Ik beantwoord ze met heel veel plezier.


Dit artikel maakt deel uit van #wijbloggenglutenvrij – hier kan je de andere blog artikelen terugvinden van de deelnemers van deze maand.

2 comments

  1. Wat een nuttige tips voor mensen die er geen verstand van hebben of er pas net mee in aanraking komen. Ik merk heel erg dat alle familieleden ingesteld zijn op de coeliakie van Thomas maar nu mijn lactose erbij is gekomen, is het even wennen!

Geef een reactie

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *