Pizza met broccoli bodem

Ik hou af en toe wel eens van een lekkere pizza, maar ik eet ook zeer graag mijn portie groenten elke dag. Dus waarom kan je beide niet combineren. Deze pizzabodem is glutenvrij, lactosevrij en tarwevrij.

Ingrediënten (2 personen) :

  • Broccolirijst – 400 gram
  • Parmezaanse kaas – 30 gram
  • Ei – 2 stuks
  • Amandelmeel – 2 eetlepels
  • Hamblokjes – 200 gram
  • Champignons – 150 gram
  • Tomatenpassata
  • Verse basilicum
  • Peper en zout

Bereiding:

Maal de broccollirijst fijn in de blender, het is het best als deze stukjes nog eens fijner gemalen zijn. Ik vind dit gemakkelijker om achteraf het deeg ervan te maken.

Doe deze fijngehakte brocoli in een kom en voeg hierbij de eieren, amandelmeel en de geraspte parmezaanse kaas toe. (Ik rasp/ blend de parmezaanse kaas altijd zelf in de blender want bij de voorgeraspte kazen is vaak lactose of andere dingen toegevoegd waardoor deze kaas niet meer lactosevrij is). Laat dit goed doormengen zodat je een mooi/ glad deeg krijgt.

Neem dit beslag/ deeg en doe een bakpapier op een bakplaat. Spreid hierop het deeg uit met een lepel en strijk dit mooi plat, zorg ervoor dat je dit zo glad mogelijk strijkt en er geen gaatjes in het deeg zitten. (De dikte van je pizza kan je zelf kiezen – afhankelijk daarvan kan de baktijd van je bodem wel verschillen).

Plaats deze bakplaat in de oven voor ongeveer 25 minuutjes op een temperatuur van 180°C. Haal de ovenplaat dan uit de oven en beleg deze met beleg naar keuze. Ik koos deze keer voor verse tomatensaus (tomatenpassata, een blaadje laurier, tijmtakjes en een klein ajuintje even laten pruttelen op een vuurtje), in combinatie met champignons, hamblokjes en lekkere parmezaanse kaas.

Doe de pizza opnieuw in de oven tot alle ingrediënten gaar zijn, werk dit nadien nog even af met parmezaanse kaas en verse basilicum blaadjes en het genieten kan beginnen!

Geef een reactie

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *