Gezellige momenten #decemberglutenvrij

Er staan weer heel wat gezellige momenten op het programma in de maanden december en januari. Deze koude winterdagen worden gedeeld met vrienden en familie, en natuurlijk hoort hier heel wat eten bij. Het is mijn eerste jaar dat ik hierbij de “moeilijke” ben aan tafel, vorige jaren had ik ook al wat problemen met eten maar wisten we nog niet waarom ik net niet lekker werd. Nu natuurlijk wel, en om niet zo een gezellige momenten te vermijden moeten er wat andere maatregelen getroffen worden.

Vroeger was ik diegene die zeer gemakkelijk was, wat we aten maakte mij niet zoveel uit want ik kon vooral genieten van het gezelschap en ik lust best wel veel. Dit jaar is dit natuurlijk anders, ik moet wennen aan het idee dat ik de “moeilijke” ben omdat voor mij nu specifiek iets moet aangepast worden. Ik kreeg dan ook vanuit allerlei hoeken vragen om verpakkingen na te lezen, ik schreef onlangs ook een artikel over verpakkingen lezen – dit kan je hier terugvinden.

Zo heb ik alvast 2 gezellige familiemomenten op het programma staan. Ik ga hier iets dieper op in en vertel wat mijn familie nu net doet qua aanpassingen, hoe we hebben overlegd en wat het uiteindelijke resultaat zal zijn. Momenteel ervaar ik zelf dat ik een beetje een “schrik” heb opgedaan, en dat het voor mij ook wat tijd zal kosten om terug te kunnen gaan genieten (zonder zorgen). Zeker bij de mensen die het dichtste bij mij staan, daarom heb ik geprobeerd deze stappen te doorlopen.

De feestjes

Het tussen Kerst-en-nieuw feestje

Omdat we met de familie (mijn ouders, broer en zus) nogal ver uit elkaar wonen plannen we een dag in tussen de feestdagen door om elkaar te zien en gezellig samen te zijn. Vorige keren hadden deze feestjes een zeer eenvoudig en snel menu waar niemand echt veel werk aan had zoals bijvoorbeeld fondu, teppanyaki,… de klassiekers voor met een grote groep niet te moeten koken.

Nu omdat ik gluten-intolerant, lactose-intolerant en tarwevrij moet eten werd dit opeens een heel stukje moeilijker. Daarnaast is heeft mijn zus een fodmap dieet, waardoor ze ook heel wat beperkingen heeft. Een ideale combinatie dus om één gerecht op tafel te toveren. Het is elke keer als wij samen aan tafel gaan al een uitdaging, laat staan bij de feestdagen waar je toch graag net dat extraatje wil doen.

 

Van oud naar nieuw

We gingen al enkele jaren na elkaar voor oud naar nieuw op restaurant eten, dit omdat het zeer gemakkelijk was. Dit was een vast en zeer uitgebreid menu, maar nu op dit moment is dit niet zo eenvoudig niet meer. Ik ben zeer gevoelig, ook voor kruisbesmetting dus ergens gaan eten is vanaf nu toch wel een risico. Daarom besloten we ook het over een andere boeg te gooien en thuis een lekker menu op te stellen.

 

Wat is er belangrijk om veilig en gezellig de feestdagen in te gaan?

Overleggen, overleggen, overleggen,…. Spreek alles uit, wat je bezorgdheden zijn, wat jij belangrijk vind, wat er belangrijk is om te vermijden dat jij ziek zou worden,…

Niet iedereen is even goed op de hoogte van wat voor jou specifiek nodig is, om voor jou een gezonde en gezellige avond op tafel te toveren, je kan ook niet verwachten dat iedereen zich zo goed inleest en ervoor zorgt dat hij/zij dag in dag uit daarmee bezig is. De enigste waar dat dag in dag uit nodig is, is namelijk bij jou thuis. Daarom is het belangrijk om samen het menu te bespreken, te bespreken waar het zal doorgaan, wie het zal klaarmaken.

En leg gewoon nog eens opnieuw jou dieet uit, wat er specifiek voor jou “gevaarlijk” is en wat er nodig is om het ook voor jou een fijne avond te maken. Ik stel ook altijd voor om zelf iets mee te nemen, maar het is natuurlijk wel fijner als jij ook eens je voeten onder tafel kan schuiven.

Hier lijst ik nog eens kort op wat er belangrijk is:

  • Overleg
  • Leg jou dieet nogmaals uit
  • Stel voor mee te helpen en mee te denken
  • En vooral, maak er een gezellige avond van!

Ons menu

Tussen kerst-en-nieuw menu

Hapjes

Je kan heel wat alternatieve en lekkere/ gemakkelijke hapjes op tafel toveren zonder al te veel werk. Zo bedachten we deze gemakkelijke glutenvrije en lactosevrije hapjes:

  • Rauwe groentjes met een lekkere verse hummus (heb je deze rode bieten hummus al geprobeerd?)
  • Zout chips
  • Parma ham rolletjes
  • Olijfjes

Heel wat hapjes kan je kant-en klaar terugvinden in de supermarkt, als je terug gaat naar de basics kan je best veel eten. Maak je graag iets gezellig zelf? Dan kan je hier wat inspiratie terugvinden.

Voorgerecht

Tomaat garnaal, een simpel maar zeer lekkere en klassieke combinatie. Let wel op, sommige versies van mayonaise en ketchup bevatten ook gluten (net hetzelfde bij cocktailsaus) – daarom maken we mijn versie met mijn speciale dressing.

Hoofdgerecht

Fondu, een glutenvrije fondu weliswaar. We zorgen zelf voor onze schotel en kopen volledige stukken vlees die we versnijden in kleinere deeltjes. Ook de gehaktballetjes maken we zelf, waardoor we eigenlijk geen enkel stukje vlees moeten missen bij deze fondu. Daarnaast serveren we lekkere side dishes zoals een rijst-schotel, maar ook een glutenvrij afbakbroodje en verse zuivere groentjes.

Dessert

Als dessert staat er chocolademousse op het menu, chocolademousse zonder lactose uiteraard. Het recept komt hier binnenkort van online.

Van oud naar nieuw menu

Hapjes

Als hapje maakte ik verse rode bieten chips klaar, gekruid met een beetje zout en peper. Daarnaast heb ik ook nog enkele mini quiches gemaakt volgens mijn recept van de veggie spiraalquiche – het recept hiervan kan je hier terugvinden. Dit presenteert mooi en is een fijn klein hapje om mee te beginnen.

Voorgerecht

Een lekkere soep, simpel en snel klaar. Dit is zeer handig om op voorhand klaar te maken, last minute even opwarmen en serveren. Soms is simpel het lekkerst, wist je dat de bouillon van sublimix gluten- en lactose-vrij is? Ik bereid met deze bouillon zeer veel recepten zoals soep, risotto, pasta,…

Hoofdgerecht

Struisvogelsteak met kroketjes en lekkere groentjes. Dit is een gerecht die je zeer gemakkelijk toegankelijk kan maken voor iedereen. Mijn vriend is nogal een sausekes-man dus voor hem voorzien we alvast een lekkere portie saus, ik mis een sausje niet persé dus ik zal de steak met plezier verorberen zonder saus. Voeg hierbij nog lekkere gluten- en lactose-vrije aardappel kroketjes toe (deze kan je bijvoorbeeld vinden bij traindevie) en een lekkere portie gemengde groenten zoals bijvoorbeeld groene boontjes, gestoofd witloof, gekookte wortelen,… en je hebt meteen een lekker hoofdgerecht op tafel.

Dessert

Een dessert assortimentje, vroeger nam ik op restaurant wel eens een thee gourmande (dat is het alternatief van een koffie gourmande). Bij een thee gourmande krijg je een lekkere kop thee en een klein assortimentje van allerlei kleine dessert hapjes.

Ik bedacht daarom in samen werking met mijn schoon mama deze combinatie:

  • Vegan chocolade balletjes – het recept kan je hier terugvinden
  • Een lekker gezond appel gebakje in mini vorm
  • Een glutenvrije en lactosevrije chocolademousse
  • Amandelkoekjes met cranberries
  • Een lekkere portie studentenhaver (met verschillende soorten chocolade)

Ik kan van de studentenhaver niet alles mee-eten aangezien niet alle chocolade lactosevrij is maar er is absoluut voldoende over om van te genieten. De ideale combinatie en voor elk wat wils.

Geniet eerst en vooral van het gezelschap en het lekker eten, bespreek alles gezellig samen en maak zoveel mogelijk toegankelijk voor iedereen. Zo kan iedereen onbezorgd meegenieten en ten volle genieten van de feestdagen. Ik wens iedereen dan ook zeer graag een gelukkig nieuwjaar en fijne, warme kerstdagen.


Dit artikel maakt deel uit van #decemberglutenvrij – voor dit thema post er elke dag een glutenvrije blogger een artikel online – wil je graag ook de andere blogs bekijken? Gisteren blogde Foodless een orgineel artikel met een receptje die je zeker en vast ook eens wil uitproberen – dit kan je hier bekijken. Ik ben ook zeer benieuwd naar het blog artikel van morgen, want morgen gaat creatief glutenvrij aan de slag – dit artikel kan je hier terugvinden.

8 comments

  1. Inderdaad, zo doe ik het ook al jaren: Vragen, meedenken, ovenleggen.
    En tot nu toe gaat het (bijna) altijd goed.

    Wat is studentenhaver in Belgie? In Nederland is dat een mix van noten en rozijnen en zit er geen chocolade bij.

    1. Het is voor mij wel wat wennen dit jaar, het is van alles de eerste keer :).
      Studentenhaver is eigenlijk een chocolaatje met daarbovenop de mix van noten en rozijnen.

  2. Dankjewel voor de tips alvast
    Ik zelf moet ook glutenvrij tarwevrij en koemelkeiwitvrij eten
    Er zitten heel wat ideetjes tussen dat ik zelf kan toepassen
    Maar heb zelf ook nog problemen met bepaalde soorten groenten
    Zoals wortels sla tomaat paprika alle kool soorten championgs en ga zo maar door
    Ik wens je een een goed eindejaar en een goede gezondheid en hopelijk kan je er ook wat van genieten met de feestdagen

Geef een reactie

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *